vrijdag 1 juli 2016

Opinie: Investeren in bereikbaarheid


Het vestigingsklimaat in Nederland wordt door veel meer bepaald dan alleen door Schiphol en de haven van Rotterdam, dat concludeert de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur in een op 1 juli gepubliceerd adviesrapport. Goede digitale infrastructuur, technologische innovatie, maar ook de kwaliteit van de leefomgeving en het voorzieningenniveau zijn van groot belang voor het aantrekken van bedrijvigheid, kennis en talent.

De raad adviseert het kabinet om een Strategie Vestigingsklimaat 2040 op te stellen. Het doel van deze strategie moet zijn de belangrijke economische kerngebieden van Nederland te versterken. Airportnieuws vindt dat de overheid mede daarom juist nu moet investeren in de regionale luchthavens.

Vestigingsklimaat van de regio
De Nederlandse regionale luchthavens kunnen van belang zijn bij het versterken van de belangrijke economische kerngebieden van Nederland. De belangrijkste regionale luchthaven van Nederland is zonder meer Eindhoven Airport, onmisbaar voor de ontwikkeling van Brainport Eindhoven.


De politiek en Schiphol Group, voor 51% eigenaar van Eindhoven Airport, moeten inzetten op een luchthaven met meer zakelijk verkeer. Eindhoven Airport moet niet langer worden geëxploiteerd als een vakantie- en low cost luchthaven, maar als een toegangspoort van deze belangrijke economische regio. Om dit te kunnen bereiken is het van belang dat Eindhoven wordt verbonden met hub luchthavens. Momenteel is Eindhoven Airport een van de grootste luchthavens, zo niet de grootste, van Europa in passagiersaantallen zonder een hubverbinding. Het is onvoorstelbaar dat het nog steeds niet mogelijk is om vanuit Eindhoven met een full-service maatschappij naar Londen, München, Hamburg, Istanboel of Genève te vliegen.

Houdt Schiphol Group deze ontwikkelingen tegen? Schiphol Group is er bij gebaat dat mainport Schiphol behouden blijft en de hub functie intact blijft. Mogelijk is dit de reden dat full-service maatschappijen op regionale luchthavens niet wenselijk zijn.

Investeren in bereikbaarheid
Om het vestigingsklimaat van heel Nederland te versterken is het verstandig om ook in de andere regionale luchthavens te investeren. Op Rotterdam Airport zijn, in tegenstelling tot Eindhoven, wel full-service maatschappijen actief. Dat zijn Lufthansa, Turkish Airlines en British Airways. De luchthaven kan fungeren als toegangspoort voor de Rotterdamse haven en de metropool Rotterdam an sich. Maar dan moet er wel flink geïnvesteerd worden in een betere openbaar vervoer verbinding.

Maastricht Airport blijft een belangrijke speler in de Nederlandse luchtvrachtmarkt. Voor zakelijk passagiersverkeer is deze luchthaven van ondergeschikt belang, omdat er rondom Maastricht een aantal grotere luchthavens liggen zoals Eindhoven, Luik en Düsseldorf. Maar het is wel van belang dat de regio Zuid-Limburg goed bereikbaar is vanuit deze luchthavens. 

Tot slot Groningen Airport Eelde. Deze luchthaven kan een belangrijke rol spelen voor de bereikbaarheid van het noorden van Nederland. Door grote buitenlandse investeringen in de regio zoals Google, is het belang van een internationale luchthaven nog verder onderstreept. De luchthaven timmert hard aan de weg om een hub verbinding met Kopenhagen te realiseren. De overheid moet de luchthaven hierin financieel faciliteren, om de bereikbaarheid van de regio ook in de toekomst te waarborgen. De ontwikkelingen rondom Lelystad Airport dragen niet bij aan een positief vestigingsklimaat van noord Nederland en moet daarom geen reden zijn om niet te investeren in Eelde.